books-1015595_960_720

Forlagenes digitale fagportaler tilbyder adgang til et helt pensum for et fag og indeholder tekster, informationer, opgaver, modeller mv. Fokuseleverne kan finde fagligt indhold af forskellig sværhedsgrad og har den digital læsestøtte ved hånden, men kan også finde materialer, der kommunikerer multimodalt via billeder, videoer, grafik, lydklip, hyperlinks eller interaktive features. Det bidrager samlet set til et bredere perspektiv på, forståelse af og motivation for det faglige emne i en sund balance mellem udfordring og færdighed (flow). Fokuseleverne har adgang til de digitale fagportaler både i skolen og hjemme; de ved hvad de skal gøre, og hvordan de skal bruge ressourcerne: “Fokuseleverne starter meget fokuseret. De leder efter informationer for at kunne besvare opgaven. De læser og laver en quiz om det, de har lært. De vælger mellem let eller svær tekst. De følger forskellige links og ser forskellige videoer (Observation, mellemtrin). Ved visse aktiviteter kan vi se, at fokuseleverne holder øje med deres egen progression på sitet: “Læseloggen har været en ting der har hjulpet N (fokuselev, udskolingen) med at holde styr på hans besvarelser - den giver ham et overblik og forenkler hans valgmuligheder (Lærer, skole K).