writereader_logo_new_

Skriv og Læs er en danskudviklet app, hvor elever producerer små bøger. I bøgerne indsætter de billeder til at støtte deres budskaber og kan lave lydoptagelser. Under billedet børnestaver de det, de gerne vil sige. Derefter kan de sammen med læreren eller forældre oversætte det børnestavede til voksenstavning. Skriv og læs er et rigtig fint lille værktøj til netop ididakts fokuselever, som giver dem god mulighed for at øge deres skriftlige ordforråd og begrebsdannelse ved at lave små bøger om deres eget liv. De kan tage billeder hjemme, i weekenden, på ferien, ved stranden etc. og så skrive om det efterfølgende. De kan også lave små små refleksioner over det de har lært og lavet i skolen. Derved øger vi deres bevidsthed af dem selv som lærende – og at giver dem mulighed for anerkendelse for det, de har lært.

 

En skole beskriver deres brug af app’en Skriv og Læs roman således:


Et par gange om ugen ser vores fokuselev nyheder for børn: UltraNyt (dr.dk) på sin iPad. Det tager godt og vel 8 minutter. Efterfølgende bruger hun app’en ’Skriv og Læs’ til at ’genfortælle’ de nyheder, hun kan huske. ’Skriv og Læs’ er et brugervenligt forfatterværktøj, hvor resultatet hurtigt kan blive til en lille bog. Elever kan let navigere og orientere sig via genkendelige ikoner, overskrifter og tekstbokse – lige til at gå til!

Efter at have set nyhederne, laver F. én nyhed pr. side i sin nyhedsbog:

  1. Indsætter relevante billeder
  2. Skriver en kort tekst til hver nyhed, og
  3. Indtaler teksten

Herefter gennemgår vi sammen hendes ’bog’, og jeg skriver F’s tekster korrekt i en selvstændig tekstboks under F’s tekstbokse. Det skal tilføjes, at F hovedsageligt husker gennem billeder, og når hun har glemt en nyhed, tjekker hun hurtigt UltraNyt igen, vender tilbage til app’en og fortsætter med at arbejde.

’Skriv og Læs’ retter sig primært mod indskolingen, men for elever som F i 4. klasse med massive indlæringsvanskeligheder, giver app’en en super mulighed for at producere noget selvstændigt, som endda giver rigtig god mening. Aktiviteten med at se og skrive tager i alt en lektion, og F går glad fra timen med en følelse af, at hun har fået udrettet noget.

 

ab1
ab2

Læs mere om brug af Skriv og Læs i forhold til udvikling af læse- og skrivekompetencer for elever på en specialskole her.